شیرینگ پک

شیرینگ پک چیست؟

دستگاه شیرینگ پک برگرفته از نام لاتین آن یعنی Shrink Pack می باشد که شیرینگ به معنای منقبض شدن و پک به معنی بسته است و در همین راستان شرینگ پک (shrink pack) به نوعی بسته بندی اطلاق می شود که پوششی از جنس پلاستیک نازک و شفاف به نام نایلون شرینگ دور کالا کشیده می شود. در واقع مفهوم این مدل بسته را نشان می دهد که طی یک فرآیند دستگاه نایلون یا فیلم مخصوص را به وسیله حرارت جذب محصول میکند و بسته بندی را انجام میدهد.در زبان فارسی به دستگاه شیرینگ پک به صورت عامیانه،شرینگ هم گفته می شود.

دستگاه شرینگ پک جهت بسته بندی انواع محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. عملیات شرینگ به عمل جمع شوندگی پلاستیک بر اثر حرارت، دور محصول گفته می شود. روال کار با دستگاه شرینگ به این صورت است که اپراتور نایلونی دور محصول مورد نظر برای بسته بندی می کشد و پس از انجام عمل دوخت، محصول را وارد تونل هوای گرم میکند. جریان هوای گرم داخل تونل باعث انقباض نایلون شده و نایلون شکل محصول را به خود می گیرند. شاید عمومی ترین نوع استفاده از این نوع ماشین آلات را می توان بسته بندی قوطی های نوشابه و آب معدنی معرفی کرد.

بسته بندی تا حد زیادی تصمیم مشتری را برای خرید یک محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی اوقات شاید نقش و اهمیت بسته بندی را دست کم می‌گیریم. غافل از آن که بسته بندی محصول پیام ها و ناگفته های بسیاری را به ضمیر ناخودآگاه مخابره می‌کند. بسته بندی، نقش بسیار قدرتمندی را در بازاریابی، فروش و همچنین حفظ و نگهداری محصول در برابر انواع آسیب ها دارد.

نحوه کارکرد دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شرینگ پک نمونه یکی از ماشین آلات پر کاربرد در صنعت بسته بندی و محافظتی محصولات است. کاربرد شیرینگ تنها بسته بندی نیست، قرار دادن محصولات به صورت چند تایی در کنار هم شاید پرکاربرد ترین نمونه استفاده از این ماشین باشد.

کلیه دستگاه های شیرینگ پک با هر نوع مدلی،  فرآیند شیرینگ و بسته بندی کردن  محصول را به یک شکل انجام می دهند و تنها در عملیات پیاده سازی کمی با هم تفاوت دارند. در فرآیند شیرینگ نایلون مخصوصی به دور محصول (کارتن، قوطی و …) به کمک حرارت پیچیده و سپس جذب می شود و سرانجام  یک فن خنک کننده باعث خنک شدن و جذب نهایی و پایان بسته بندی می گردد.

شیرینگ پک

انواع دستگاه شیرینگ پک:

دستگاه شیرینگ پک بطور کلی به دو دسته تونلی و کابینی تقسیم می شوند:

  • شیرینگ پک کابینی:

دستگاه شیرینگ کابینی کوچک و قابل حمل می باشد ازاین رو این دستگاه بسیار پرکاربرد است و برای بسته بندی محصولات مختلف در صنایع بسته بندی و به شکل دستی استفاده می شود. دستگاه شیرینگ کابینی عملیات دوخت و بسته بندی را در یک مرحله انجام می دهد و برای همه نوع فیلم های شیرینگ از قبیل PVC, PO, PP و غیره متناسب است.دستگاه شیرینگ پک کابینی به شکل میزهایی هستند که قسمتی را برای قرار دادن محصول دارند. دستگاه شیرینگ کابینی به کمک  گرمای تولید شده توسط المنت های برقی اقدام به گرم کردن نایلون برای پیچیده شدن آن به دور محصول می کند.

حتما بخوانید!!
کدام نوع نوار نقاله تونل شیرینگ برای محصولات شما بهترین است؟

دستگاه شیرینگ پک کابینی دارای ابعاد کوچک و وزن کم می باشد. در این نوع دستگاه برق کمتری مصرف می شود وبه همین دلیل بسیار به صرفه است.

البته شیرینگ پک کابینی عیب هایی نیز دارد. از معایب این دستگاه می توان به ناتوان بودن در شیرینگ کردن بسته های بزرگ، عدم توانایی شیرینگ نایلون های ضخیم، و همچنین سرعت پاییندر انجام عملیات اشاره کرد. به علاوه در این نوع دستگاه به یک اپراتور دائمی نیاز است.

از دستگاه شیرینگ کابینی به دلیل کوچک بودن ابعاد آن نسبت به دستگاه شیرینگ تونلی، بیشتر در کسب و کارهای کوچک، قنادی‌ها، فروشگاه‌ها، انتشاراتی‌ها و کتابفروشی‌ها و به طور کلی هر کسب و کاری که نیاز به پلمپ و بسته بندی محصولات در ابعاد کوچک دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه شیرینگ کابینی چگونه کار می کند؟

در دستگاه شیرینگ کابینی ابتدا اپراتور رول پلاستیک متناسب با محصول را در قسمت رول بازکن قرار داده و از مسیر مورد نظر عبور می دهد. پس از آن  با توجه به عرض محصول میزکشویی رول را به گونه ای قرار می دهد که در پایان عملیات برش و دوختن، ضایعات حاصل از عملیات در قسمت بیرونی دوخت و در سمت اپراتور قرار گیرد.

سپس، پیش از دوخت لایه رویی، اپراتور، پلاستیک دولا را با دستش روی میز بالا می گیرد و محصول را در وسط دو لایه قرار می دهد و بعد از آن با دستش محصول را به قسمت دوخت هدایت کرده و آن را در جایگاه دوخت قرار می دهد. در این هنگام با ایجاد خلاصی های لازم در اطراف دوخت اقدام به پایین آوردن دسته کابینی دوخت می نماید. در این لحظه در داخل کابین جریان هوای گرم برقرار شده و دوخت و شیرینگ را همزمان صورت داده و پس از مدت زمان لازم کابین دستگاه شیرینگ از روی محصول بالا رفته و اپراتور می تواند محصول شرینگ شده را با دست از داخل دستگاه شیرینگ کابینی خارج نماید. این روند تا پایان بسته بندی محصولات ادامه دارد.

اگر چنانچه در زمانی که دوخت دستگاه به علت کار نکردن مداوم دستگاه و یا خاموش بودن دستگاه سرد شده باشد، با پایین آوردن دسته دوخت برای دو یا سه بار دستگاه گرم خواهد شد. پس از پایان عملیات، درب دستگاه شیرینگ کابینی که از جنس آهن ربا است، به طور خودکار باز شده و می‌توان به راحتی بسته را برداشت.

  • شیرینگ پک تونلی:
حتما بخوانید!!
مزایا و معایب استفاده از فیلم شیرینگ در بسته بندی محصولات

مدل شرینگ پک تونلی با اندازه بسیار بزرگ و در مقیاس تولید زیاد و صنعتی در انتهای خطوط تولید کارخانه جات به منظور بسته بندی نهایی کالا نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرد. در حقیقت از این دستگاه زمانی بهره گرفته می شود که می خواهند محصولات با تیراژ بالا را بسته بندی کنند. دستگاه شیرینگ تونلی به دلیل نداشتن فک دوخت، سرعت بیشتری نسبت به مدل کابینتی دارد. مورد استفاده این نوع دستگاه شیرینگ در بنگاه‌های صنعتی می باشد.

شیرینگ تونلی دارای محفظه پخت فیلم شیرینگ است به خاطر اینکه این محفظه از بخش های اصلی دستگاه به شمار می‌رود دیواره های آن برای جلوگیری از هدر رفتن گرما توسط پشم سنگ عایق کاری می‌گردد. همان طور که از نام این دستگاه پیداست، این دستگاه به واسطه ی یک تونل حرارتی، نایلون را به محصول می چسباند و در نهایت آن را خنک می کند. در این دستگاه محصول توسط نوار نقاله به داخل تونل حرارتی هدایت می شود.پک های بطری آب معدنی و نوشابه به کمک دستگاه شیرینگ پک تونلی بسته بندی می شود.

  • شیرینگ پلی اتیلن

درشیرینگ پلی اتیلن، از نایلون شیرینگ هایی که استقامت بالاتری دارند، استفاده می‌شود. مورد استفاده شیرینگ پلی اتیلن در بسته بندی‌های سنگین مانند باکس‌های آب معدنی، نوشابه خانواده و … است.

  • شیرینگ اتوماتیک کانوایر دار

اصلی ترین مزیت دستگاه شیرینگ پک اتوماتیک کانوایردارT داشتن تسمه نقاله کوچک برای هدایت محصول به بیرون کابین پس از بسته بندی است. شیرینگ اتوماتیک کانوایر دار دارای سرعت بسته بندی بالا و همینطور امکان تنظیم حرارت، سرعت کانوایر و زمان بسته بندی است.

انواع دستگاه شیرینگ پک از نظر تامین انرژی مصرفی

دستگاه شیرینگ پک مانند دیگر دستگاه ها با برق کار می کند. ولی در قسمت حرارت این دستگاه باز دو نوع انرژی  بهره می گیرد:

  • انرژی برقی (یا همان المنت)
  • انرژی سوخت گاز

جالب است که بدانید بعضی از مدل های این دستگاه  دو گانه سوز هستند. نوع دستگاه شیرینگ پک بنا به شرایط و کسب و کار انتخاب می شود.

 

فواید شیرینگ کردن محصول چیست؟

بسته بندی در کارخانجات تولیدی از عوامل مهم تولید به شمار می رود که از نمونه های آن شیرینگ کردن محصولات کارخانه می باشد. شیرینگ کردن محصول باعث چند حسن در بسته بندی کالا می گردد که از جمله فواید شیرینگ کردن محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک شیرینگ کردن می توان از نفوذ گرد و غبار به داخل کارتن های محصولات و یا نشستن غبار بر روی لیبل محصول جلوگیری کرد.
  • شیرینگ باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت به سطح محصول و یا کارتن می شود و در نتیجه از خراب شدن شکل ظاهری آن جلوگیری می شود.
  • به کمک شیرینگ کردن می توان تبلیغ و یا سایر نوشته های مورد نظر را روی بسته بندی درج کرد.
  • شیرینگ کردن باعث استحکام بخشی به بسته می شود، بنابراین به هنگام جابجایی های متعدد شکل کارتن یا محصول خراب نمی شود و همچنان تا زمان استفاده محصول به همان شکل اول باقی می ماند .
  • از طرفی شیرینگ کردن محصول نسبت به کارتن مقرون به صرفه ترمی باشد .
حتما بخوانید!!
دستگاه شیرینگ پک دستی

 

نکاتی که باید پیش از تهیه دستگاه شیرینگ پک بررسی کنید

  • میزان مصرف انرژی دستگاه را بررسی کنید.
  • ابعاد دستگاه را با توجه به نوع آن بررسی کنید. باید توجه داشته باشید که در مدل تونلی دستگاه دهانه ورودی دستگاه و در مدل کابینی اندازه محفظه دستگاه بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • در مدل های تونلی مسیر نوار نقاله از نظر جا نمایی در کارگاه یا کارخانه باید بررسی گردد که خط عمود بر آن باشد یا بصورت خطی باشد.

لازم است بدانید که در انواع مدل های شیرینگ پک، نایلون یا همان فیلم شیرینگ مورد نیاز است. بنابراین به هنگام خرید نایلون به کیفیت آن توجه کنید تا پس از جذب نایلون شاهد به وجود آمدن مشکلاتی مانند کدر شدن رنگ و یا پاره شدن و یا خشک شدن نایلون شیرینگ نباشید.

کاربرد شرینک پک

  • به کمک شرینک کردن می‌توان چندین محصول را که از جهت تعادل ناپایدار هستند در کنار یکدیگر قرار داد. شرینک بطری‌های آب نمونه بارز این استفاده است.
  • پلاستیک عایق خوبی برای رطوبت است، با شرینک کردن از ورود خیسی و نم به کالا می‌توان جلوگیری نمود.
  • شرینک بر خلاف بسته‌بندی با کارتون و مقوا، پوششی شفاف است که ظاهر محصول به راحتی در آن نمایان است. شاید این ویژگی جذاب سبب رونق و پیشرفت شرینک‌های رنگی و چاپی شده باشد.
  • در برخی موارد برای نمایش اندازه و شکل کالا نیاز است محصول داخل پوششی نازک قرار بگیرد، پس شرینک کردن تنها گزینه خواهد بود

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با مفهوم شرینگ پک آشنا کرده و انواع مدل های آن را معرفی کنیم و ویژگی هایشان را بررسی نماییم. حال که اهمیت شیرینک کردن محصولات برایتان روشن شد، اگر در کسب و کارتان نیاز به شیرینگ کردن محصولات خود دارید، می توانید به شرکت شایان صنعت مراجعه نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *